E-mail instellen

Onze e-mailbox is de spil van zo’n beetje alles wat we online doen. We communiceren er dagelijks mee en vele accounts, apps en programma’s zijn aan ons e-mailadres gekoppeld. Goed werkende e-mail is dus essentieel. Toch is het instellen van e-mail niet altijd even gemakkelijk. Heeft u hulp nodig bij het instellen van Windows Live Mail, Apple Mail of andere e-mailprogramma’s, schakel dan Hulpstation in. Onze ervaren IT-studenten helpen u aan huis of op afstand. Voor hen is e-mail instellen dagelijkse kost. Maak een afspraak via onze website en voor u het weet werkt uw e-mailprogramma weer helemaal naar behoren.

Hoe werkt e-mail?

Het versturen en ontvangen van e-mails is zeer eenvoudig. Vrijwel iedereen kan het. Althans, wanneer de e-mail eenmaal juist is ingesteld. In het geval u het e-mail instellen alsnog zelf wilt proberen, is het handig dat u weet hoe e-mail in de basis werkt. Dat zullen we hieronder kort uitleggen. Laat u niet afschrikken door de begrippen, we beloven er geen al te technisch verhaal van te maken.

Mailservers en -clients

De mailserver is de plek waar uw ontvangen e-mails binnenkomen en waarvandaan uw e-mails naar de ontvanger(s) worden verstuurd. Dit gebeurt online en op de achtergrond bij uw e-mailprovider. Om uw e-mails daadwerkelijk te kunnen ontvangen, lezen en om zelf mails te kunnen versturen heeft u een mail client nodig. Dit kan een app, een programma of een online omgeving (webmail) zijn. Bij ‘mail clients’ kunt u bijvoorbeeld denken aan Windows Live Mail, Apple Mail of het vroegere Outlook. Online e-maildiensten als Gmail zijn beide ineen. Over het aanmaken en instellen van e-mail via Gmail zullen we verderop wat meer uitwijden.

E-mail instellen: uw gegevens vinden

Met het instellen van e-mail maken we als het ware een verbinding tussen de mailserver en de client. Allereerst zult u moeten achterhalen waar uw mailserver wordt gehost. Dit kan bijvoorbeeld uw internetprovider zijn of het hostingbedrijf achter uw website. Om uw e-mail in te stellen heeft u namelijk bepaalde gegevens van de mailserver nodig.

Weet u niet waar uw e-mail gehost wordt? Kijk dan naar het gedeelte achter ‘@’ in uw e-mailadres.

  • Heeft u een e-mailadres via uw internetprovider, dan zit deze er waarschijnlijk ongeveer zo uit: ‘[email protected]/com’, bijvoorbeeld ‘[email protected]’ of ‘[email protected]’. Het kan ook zijn dat u e-mail heeft via een niet meer bestaande provider, zoals @Home. In dat geval kan de nieuwe provider, die de oude heeft overgenomen, u van de juiste gegevens voorzien.
  • Heeft u eigen website of bedrijfswebsite, dan heeft u mogelijk e-mail op domein. Zo hebben wij bijvoorbeeld ‘[email protected]’. Willen we op een computer, tablet of smartphone van een medewerker deze e-mail instellen, dan kijken we bij ons hostingbedrijf voor de benodigde gegevens.
  • Diensten als Gmail, Yahoo en Hotmail (tegenwoordig Outlook.com) zijn als het ware mailservers met een eigen online client. Heeft u bijvoorbeeld een @Gmail.com-adres, dan kunt u rechtstreeks op Gmail.com / mail.google.com inloggen om e-mails te bekijken, ontvangen en versturen. Daarnaast kunt u Gmail zo instellen dat u e-mail van andere servers kunt ontvangen en versturen. Ook kunt u uw Gmail-berichten ontvangen en versturen via andere clients als Windows Live Mail en Apple Mail.

De inkomende en uitgaande server instellen

Als u de gegevens van uw mailserver heeft gevonden, dan ziet u dat deze verdeeld zijn in een inkomende en uitgaande server. Op het eerste gezicht zal dit misschien wat ingewikkeld lijken, met allerlei getallen en afkortingen als ‘SMTP’, IMAP’ en ‘POP’. Bij het instellen van de e-mail zal het zich vanzelf wijzen wat u waar moet invullen. De meeste clients (e-mailprogramma’s) leiden u via een installatiegids door het proces. Toch kunnen we ons goed voorstellen dat het inmiddels begint te duizelen. Ook kan het voorkomen dat u alles juist denkt te hebben ingevuld, maar dat er toch geen mail binnenkomt. Dan kan het lastig zijn om te vinden wat er precies fout is gegaan. Geen nood, Hulpstation is dichtbij!

Hulpstation inschakelen voor e-mail instellen

Onze hulpstudenten kunnen u helpen met het instellen van e-mail en allerhande gerelateerde zaken, zoals:

  • Problemen met Outlook e-mailclient oplossen (programma opent zich niet, mail database recovery voor zover mogelijk)
  • Zakelijk mail verhuizen van eigen hosting naar de hosting van hulpstation
  • Office 365 Business e-mailadressen aanmaken en beheren
  • E-mail op alle apparaten synchroon laten lopen (door middel van imap instellingen)

Heeft u alles geprobeerd om uw e-mail in te stellen, of begint u er na het lezen van deze pagina liever niet aan, schakel dan de hulp in van een van onze IT-studenten. Ze weten precies wat ze moeten vragen en waar ze moeten kijken om het probleem te achterhalen. Binnen no-time hebben zij uw e-mail ingesteld en kunt u weer naar hartelust mailen. We hebben een poule van studenten door heel Nederlanden er is altijd wel iemand beschikbaar die snel bij u aan huis kan zijn. U maakt een afspraak voor wanneer het u uitkomt, ook in het weekend, en we rekenen geen voorrijkosten. Liever geen student aan huis? Grote kans dat het met hulp op afstand lukt. Kunnen onze ervaren IT-studenten u helpen met het instellen van uw e-mail? We horen het graag!

Maak een afspraak voor uw Email Instellingen

Maak een afspraak Bekijk de tarieven Bekijk de lidmaatschappen